Bognár Tibor saját gépével száll fel jóidőben, és örömmel szemléli a környéket. A motoros jármű elindításához nem szükséges külön segéderő, míg a siklórepülőt vontatni kell vagy lejtős dombról ildomos megkezdeni vele a startot. Ismerősünk közelebbről is megmutatta a nagyon erős, 600 cm3-s, 100 LE-s Kawasaki motort, mely meghajtja a 168 cm átmérőjű, kb. 130 kg tolóerőt biztosító légcsavart. Mindez elegendő ahhoz, hogy a gép 100 méteren belül képes legyen felemelkedni. A sárkányrepülő terhelhetősége összesen 450 kilogramm, tehát az alkatrészeken kívül (kocsiszerkezet, motor, szárnyat tartó csövek)maximum két 90 kilogramm súlyú embert bír el. A gép váza a duraluminiumnál is erősebb anyagból készült szilíciumötvözet, melyen nagy szakítószilárdságú, nem hasadó, de mégis könnyű dakron vászonból feszítik ki a szárnyrészeket, s utóbbit drótkötelek és pálcák tartják a kívánt ívformában. Az aluminiumcsövekből épített háromszög alakú kocsi műanyagborítást kapott.
A légi kreszre vonatkozó elméleti oktatást követően a kísérővel 12 órásra tervezett, kötelező repülés után lehet vizsgát tenni. Amennyiben az illető nagyon belejött, és utasokat is vinne, plusz 50 magányos óra szükséges a levegőben. A sárkányrepülőnek figyelni kell az időjárás-előrejelzést, mert a 45 km/órás sebességgel felemelkedő géppel maximum 30 km/órás szél mellett szabad csak felszállni. Ha ennél erősebb a levegő áramlása, akkor bizony a földön kell maradni.
Bognár Tibornak rengeteg kellemes élményben volt része a repülés közben. Elmondta, hogy milyen érdekes fentről figyelni a természetet, az állatok például nem félnek a sárkánytól, mert mintha csak nagy madárnak érzékelnék azt. A Nyugat-Dunántúl nem ismeretlen a repülők számára, azt már szinte teljesen bejárták. A tengerszinttől mért 1200 méteres magasságú “G”osztályú légtérben, melyen utaznak, nem szükséges külön engedély, de felette már a bécsi repülőtér fennhatósága alá tartozik. A levegőben ritkán alakul ki közlekedési dugó, és egyébként is más szabályok vonatkoznak a járművekre - tudtuk meg Bognár Tibortól -, mert a lassúbb gépek élvezik az elsőbbséget; sorrendben a sikló-, a vitorlázórepülő és a hőlégballon. Amennyiben két motorosrepülő találkozik, azonkívül, hogy a pilóták integetnek egymásnak, jobbra veszik az irányt.
A csornai sárkányrepülők részt vesznek a repülőtér 500 méteres körzetében rendezett, látványában is különleges, éves Köztársaság Kupán. Itt nagyon érdekes feladatokat oldanak meg: Egymástól 200 méterre kifeszített két szalag között haladnak, a lufivadászaton három héliummal felfújt ballont kell kipukkasztani a sárkányrepülő bármely részével. Az ún.bombázáson kisméretű homokzsákokat kell bedobni 3x3 méteres kockába vagy hálóba. Az elődöntők általában májusban kezdődnek az ország négy különböző helyén.
Kozma János élvezi a farádi hangárból való indulást, mert egészen más a világ madártávlatból. Szerinte össze sem lehet hasonlítani a polgári repülőgépen szerzett élményt azzal, amikor kb. 300 méter magasból szemlélik a környéket. A Celldömölk melletti tokorcsi repülőnapra is szárnyakon érkeztek, de előtte betértek a velük azonos hobbit űző tapolcai barátaikhoz, majd megnézték a Balatont felülről. Érdekes látványt nyújtanak a távoli hegyek, az osztrákok fele tekintve pedig a szélerőművek magasodnak, mint valami apró pálcikák. A városok felett haladva kellemes nézni az épülő új utcákat és házakat, az autópályán haladó autók pedig mint megannyi bogarak mászkálnak.
Kozma János a sárkányrepülésre vetemedő delikvenseknek nyíltan megmondja: az első pár percben nagyon félelmetes lesz, ezért bízza magát a pilótára. Amikortól fokozódik a biztonságérzet, feloldódik a feszültség, de ha a vendég később sem érzi jól magát, ún.iskolakör után lehozzák a földre. Mint ahogy a nagygépeknél, itt is a fel- és a leszállás a legveszélyesebb, ezért a megfelelő ívű siklópálya után, lehetőleg a két hátsó kerékkel kell talajt fogni, majd a szárnyat a kellő szögbe állítva leszorítható a sárkány.
Beküldés dátuma: -0001. 11. 30.
-
Idősek napi ünnepség Csornán
A fiatalabb nemzedékek feladata, hogy az időseknek olyan életkörülményeket biztosítsanak, melyek lehetővé teszik számukra az öregkorhoz méltó derűs életet, és nem csupán az idősek napján, hanem az év minden napján, mert megérdemlik azt a törődést, ami jár nekik.
-
Idősek napi ünnepség Csornán
A fiatalabb nemzedékek feladata, hogy az időseknek olyan életkörülményeket biztosítsanak, melyek lehetővé teszik számukra az öregkorhoz méltó derűs életet, és nem csupán az idősek napján, hanem az év minden napján, mert megérdemlik azt a törődést, ami jár nekik.
-
A harminc év alatt fogalommá vált Beleden a Delta Testépítő Klub
Eőry Jenő szerint a sportolóknak tudomásul kell venniük, hogy az emberi szervezet olyan, mint egy precízen felépített szerkezet, amit nem lehet átverni.
-
65 éve alakult a Csornai Bárdos Lajos Kórus
Fennállásának 65. évfordulója alkalmából idén nyáron jubileumi kórustalálkozót szervezett a Csornai Bárdos Kórus.
-
Az ősi magyar erőt testesíti meg a 100 éves kapuvári emlékmű
Kapuvár nagy napjának nevezte a korabeli országos sajtó az 1924. augusztus 15-én felavatott világháborús emlékmű leleplezését.
-
Pappné Kovács Piroska negyven évet töltött szép hivatásában
Pappné Kovács Piroska negyven évvel ezelőtt megszeppent gyerekekkel találkozott minden év szeptemberében, és ehhez képest ma sokkal öntudatosabb, bátrabbak és nyitottabbak a nebulók.