Aktuális televízió, újság és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem

Suhanó halál az utakon

Manapság az emberek ideje behatárolt, s különösen a munkába járók rohannak reggelente vagy este, ami a közlekedési morálra is jelentősen kihat. Az örökös sietség, a feszült idegállapot a közlekedési szabályok betartásán, illetve be nem tartásán is meglátszik, ezért Finta László az utóbbival kapcsolatban sok jót nem tudott mondani. A gépjárművezető-oktató munkaideje nagy részét Győrben tölti, de csornai lakos révén ismeri az itteni helyzetet, amely nem sokban különbözik a megyeszékhelyen tapasztaltaktól.
Finta László a közlekedési konfliktusok és veszélyhelyzetek elkerülésére mondott néhány nagyon egyszerűen betartható, de hasznos tanácsot. Kezdte a  gyalogosokkal: ne rohangáljanak át az úttesten, hanem a zebrán közlekedjen. Sokan visszaélnek „védett” helyzetükkel, mert remélik, hogy a járművek majd megóvják őket. Sajnos, ez nem minden esetben van így.
Gyakran a kerékpárosok sem vonatkoztatják magukra a szabályokat, mert úgy gondolják, szembe is haladhatnak az egyirányú utcában. A Kresz szerint – ha külön tábla nem jelzi – a bicikliseknek is tilos ebbe az irányba közlekedni. A bringások – megfelelő kerékpárút hiányában – gyakran a gyalogjárdán közelítik meg úticéljukat. Finta László nem javasolja nekik, hogy kimenjenek a főútra, de közeledésükről csengővel figyelmeztessék a járókelőket. A szakember szerint különösen veszélyesek a hangtalanul haladó, sok esetben akár 50 km/órás sebességre képes elektromos kerékpárok. – Ezt nevezzük a suhanó halálnak – mondta az oktató, aki külön felhívja a tanulók figyelmét, hogy nézzenek körül alaposan, ha autójukkal keresztezik a kerékpárutakat. A bringások közül sokan úgy gondolják, hogy a gyalogosokkal megegyező jogok illetik őket, pedig csak akkor vonatkoznak rájuk azonos szabályok, ha leszállnak a kétkerekűről.
Általában jellemző a hazai járművezetőkre: hamar elfelejtik, hogy ők is voltak kezdők, pedig az ún. szarvashibából bekövetkező balesetek pici odafigyeléssel elkerülhetők lennének. Különösen a fiatalok gondolják sikkesnek az irányjelzés nélküli kanyarodást. Továbbá nehezen tudatosul a sofőrök fejében, hogy évszakváltáskor óvatosabban kell közlekedni. Ha minden közlekedő toleránsabb lenne, biztos, hogy kevesebb balesetről adnának hírt a médiában – reagált az interjúalany.
Finta Lászlót mostanában több csornai is megkérdezte a következőről:  Mit tehetnek az autósok a „lakó-pihenő övezet” jelzőtáblával ellátott útszakaszokon? A sofőrök a felelősségrevonásnál mentségül elmondják, hogy például a rokonukat látogatták, de egyéb magyarázatok is születnek. – Ha már egyszer bemegy, legalább a 20 km/órás sebességet tartsa be! Mindjárt más lesz a helyzet, mintha valaki átszáguld azokon az övezeteken, ahol igazság szerint nem szabad – hangzott az interjúban.
Az utóbbi időben nagy port kavart az új jogosítványt szerzők körében az 580 km-es futásteljesítmény. A szakoktató megnyugtatta a tanulókat: a 30 óra eddig is csak a minimálisan előírt gyakorlási idő volt, amit előképzettségtől függetlenül, mindenkinek teljesítenie kellett. Mivel a Csornáról és környékéről jelentkező tanulók minden alkalommal beutaznak Győrbe, biztos, hogy meg lesz az előírt kilométer. További probléma, hogy a diákok napi hét-nyolc órát töltenek az iskolában, ezért eleve fáradtan érkeznek az órákra. Az oktatók a probléma feloldására igénybe veszik a szombatokat, és sokszor a vasárnapokat is.

Finta László három évtizednyi tapasztalattal a háta mögött nemrég létrehozta saját tanodáját: a Mazsola Autósiskola Csornán, a Laky Döme utcában (Kugler fagyizó mellett) található. Az autósiskola elérhetőségei: 06-30/906-0027, www.mazsolaautostanoda.hu
Beküldés dátuma: 2013. 10. 04.

Kapcsolódó hírek

További hírek