Aktuális televízió, újság és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem

Nem az ellenőrzés, hanem a korrekt tájékoztatás a célja a betegjogi képviselőnek

A Nyugat-dunántúli Regionális Betegjogi Iroda koordinátora 2001 óta végzi az egészségügyi törvényben megfogalmazott betegjoggal kapcsolatos feladatokat. Az előadó a száraz paragrafusok helyett inkább gyakorlati példákkal támasztotta alá a szabályokat. Székely Vera elmondta: Az országos statisztikából egyértelműen kitűnik, hogy mely betegjogok sérülnek a leggyakrabban. Az érintettek elsősorban a kellő alaposságú tájékoztatást hiányolják. - Az egyéniesített forma talán annyit jelentene, hogy minden orvoshoz, szolgáltatóhoz, egészségügyi intézményhez forduló beteg kapja meg azt a fajta tájékoztatást, ami őt megilleti - hangsúlyozta a képviselő. Továbbá kiemelte: Nem mindegy, hogy milyen iskolai végzettségű egyénnel beszél, ugyanakkor annak is másképp kell elmagyarázni a  történteket, aki járatos az egészségügyben. A gyógyításra várók tudják, hogy szakemberhiánnyal küzd  az ágazat, így a magas betegszám mellett az orvosok nehezen teljesítik törvényben foglalt kötelezettségeiket; ennek ellenére a másik neuralgikus pont a hosszú várólisták kialakulása. Zaklatott életünkben felpörgött minden, a türelmetlenség és a tolerancia hiánya jelentkezik szinte minden területen, és sajnos nem mindenki érti meg, hogy az agresszióval kevésbé érjük el a céljainkat.

Székely Vera megállapította: Komoly gond van a kommunikációval, ami szerinte oda-vissza igaz, vagyis a doktorok is panaszkodnak a páciensek nem éppen kulturált viselkedésére. A betegek viszont akkor tudják maradéktalanul érvényesíteni önrendelkezési jogukat, ha ismertetik velük a testüket vagy a lelküket megtámadó betegséget és annak következményeit. - A törvény az intézmény elhagyásának jogát is lehetővé teszi - hangzott a tájékoztatóban. Amennyiben a beteg úgy dönt, hogy más szolgáltatót választ, szigorúan dokumentált iratokat kell átadni a számára, mert ezzel az intézmény sok kellemetlenségtől megmenekülhet. A koordinátor meglátása szerint az elején nem nagyon örültek munkájuknak az orvosok, pedig a betegjogi képviselet nem ellensége az egészségügynek. Hihetetlenül jó érzés az, amikor a segítségre szorulók érzik, hogy maximálisan számíthatnak a támogatásunkra - állapította meg a riportalany. Székely Vera úgy fogalmazott, hogy ő és kollégái abszolút pártatlanul végzik munkájukat, amit megtehetnek, hiszen egyik kórháztól sem függ a létük. Miután meghallgatták a sérelmező panaszát, tájékoztatják őt a további lehetőségekről. Minden egyes esetet kivizsgálnak, még akkor is, ha névtelenül érkezik a bejelentés, mert szerintük ebből is le lehet szűrni számtalan hasznos információt. A kisebb településen élők kiszolgáltatottabb helyzetben vannak, ők kevésbé közlékenyek, mert attól tartanak, hogy ha panaszkodnak, megszűnik a jó kapcsolatuk a háziorvosukkal. A begtegjogi képviselő elmondta, hogy az utóbbi három-négy évben azért bátrabbak lettek az emberek, és el merik mondani észrevételeiket. Szerencsére elenyésző az olyan komoly probléma, melyet ne lehetne házon belül rendezni.

Beküldés dátuma: 2010. 06. 16.

Kapcsolódó hírek

További hírek