Aktuális televízió, újság és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem

Mindent meg lehet tanulni, de nem mindegy, hogy mennyi idő alatt és milyen helyzetben

2012 januárjától megszűnt a külön “rutin”vizsga a “B” kategóriás gépjárművezetői képzésben. A tanulók továbbra is gyakorolhatják a megszokott mozdulatokat a tanpályán, de ezentúl már nem ott kell bemutatniuk, hogy mihez értenek, hanem “élesben”, az utcán. A forgalmi vizsga hat gyakorlati feladatból áll, ebből négy vonatkozik a régi manőverezésre, például a parkolás, a tolatás, vagy a megfordulás különböző fokozataira: két autó közé beállás jobbra és balra előre, ugyanez, csak hátrafele, járdaszegély mellé előre, illetve hátra menetben, továbbá “Y” és egy ívben történő megfordulás. A kezdő gépjárművezető akkor tudja meg, hogy mit kell neki konkrétan teljesítenie, amikor megkapja a gyakorlati vizsgalapot, melyen fel vannak tüntetve a feladatok. A jelölteknek összesen 18 vizsgakörön kell  megfelelnie, melybe az oktató építi be a rutinszerű gyakorlatokat. Finta László szerint elég húzós lesz a kezdő vezetőknek, ha egy nagy parkolóban két autó közé kell betolatniuk. A csornai autósiskola kirendeltségvezetője hozzátette: a vizsgázó előre megismerheti azt az útvonalat, amerre haladni fog, de hogy éppen hova áll be az autóval, már neki kell eldöntenie. Nem elég a 90 fokos parkolóban két vonal közé szabályosan beállni, hanem ezt a manővert olyan helyen kell végrehajtania, ahol két gépkocsi közé történik. A kiállás sem lett egyszerűbb, mert például ha balról előre állt le a parkolóba, a tolatást már jobbra hátra kell elvégeznie, és mindezt a forgalomban.

Az új jogszabály nem könnyítette meg a gépjárművezető-képzők dolgát sem.
Finta László úgy gondolja, hogy a jogszabályváltozással életszerűbbé akarták tenni a gépjárművezetői képzést, viszont nagyobb felelősség hárul az oktatóra, hiszen sokszor több millió forint értékű autók között zajlik ez az egész. Ha baleset éri a forgalomban résztvevő idegen gépkocsikat, az anyagi kárt azonnal rendezni kell. Akkor sem jár jobban az oktató, ha vizsga közben történik mindez, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság – első körben – három hónapra bevonhatja a tevékenységi engedélyét.

Az új vizsgarendszer nagyobb odafigyelést és még több türelmet feltételez a forgalom rutinos résztvevőitől.
A  január 1-jén életbe lépett előírások a közlekedés mindennapos szereplőit szintén próbára tehetik, hiszen ők nem tudhatják, hogy akaratlanul is egy vizsgaszituációba csöppentek, és a mellettük manőverező vezető épp a jogosítványát próbálja megszerezni.

Összegezve: Semmi sem lehetetlen, mert mindent el lehet sajátítani, és a gépjárműoktatók az új rendszer értelmét sem vonják kétségbe, de mindemellett hangsúlyozzák, hogy óriási felelősséggel terhelték meg őket és a tanulókat.

A vizsga nemcsak a megszerzett gyakorlatról szól, hanem bizony az idegek játéka.
Amikor Kajtár Katalinnal beszélgettünk, már nem látszott a vizsga utáni feszültség, talán azért, mert sikeresen vette az akadályokat. A feladatokat nehéznek érezte, s főleg azt, hogy neki kellett a megfelelő alkalmat és a helyet megtalálnia a szabályos parkoláshoz. Sajnos, nem minden közlekedő viszonyult hozzá megértően, ami rendkívül zavaró volt a vizsga közben, de neki mindentől függetlenül jól végződött a nem mindennapi megmérettetés, s reméljük, egyre többen lesznek így.
Beküldés dátuma: 1970. 01. 01.

Kapcsolódó hírek

További hírek