Aktuális televízió, újság és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem

Idegennyelv-oktatás a kapuvári iskolákban

Előbb-utóbb mindenki átesik a tűzkeresztségen. A megértés hamarabb, a hozzászólás csak valamivel később jön, de a kevésbé félős diákok nem várnak sokáig a beszélgetéssel – nyilatkozta a nyelvtanár a televíziós interjúban.

A Kapuvár Térségi Általános Iskolában nagy hagyománya van az angol és német nyelv oktatásának. A képzés évekkel ezelőtt tagozatos rendszerben működött, ami azt jelentette, hogy a gyerekeknek minden nap volt német, illetve angol órájuk. Némethné Papp Varga Rita sajnálja, hogy megszűnt ez a rendszer, mert ma heti három órában tanulják a németet a harmadik osztálytól. Újdonság viszont, hogy az első és a második osztályba járó gyerekek is tanulnak heti egy órában idegen nyelvet.
- Ezt arra használjuk, hogy a gyerekek játékos formában ismerkednek a nyelvvel, illetve dalokon, versikéken keresztül megszerettetjük velük a nyelveket – mondta pedagógus. Szerinte azok a diákok, akik megkedvelték a tantárgyat, sokkal szívesebben foglalkoznak vele, nem érzik annyira kényszernek a nyelvvel való foglalatoskodást. A párbeszéd-központú órákon meghatározó az élő kommunikáció, de a dialógusok mellett magnóról is hallgatják a szövegeket. A szép- és helyesírás mellett legalább olyan fontos a szabatos kifejezés. Idén huszonegy diák vett részt a német nyelvi versenyeken. A tanulók sikeresen szerepeltek a megmérettetésen, amihez nagyban hozzájárult a szülői támogatás.

A gyerekek egyre tudatosabban állnak neki a nyelvtanulásnak. A Kapuvár Térségi Általános Iskola pedagógusa szerint jó helyzetben van a nyelvoktatás, legalábbis a szülők hozzáállása alapján, mert nagyon fontosnak tartják gyermekük idegennyelvi tudását. A diákok gyakran hallják otthon: Tanuld a németet, tanuld az angolt, mert arra nagy szükséged lesz később!

A versenyhelyzet jó kihívás a gyerekeknek, mert abban a szituációban mással is kommunikálnak, nemcsak a pedagógussal. A fiatalok jól érzik magukat és örülnek, hogy megértik, illetve megértetik magukat az idegenekkel. Aki felfogta a kérdést, nagy eséllyel válaszolni is képes. A témakörök évről évre nehezednek, de általában tartalmazzák azt a részt, amelyben be kell mutatkozni, meg kell ismertetni családjukat, illetve beszámolót várnak a tanulóktól iskolájukról, a napirendjükről, valamint többnyire a mindenkori időjárásról. A versenyeket úgy állítják össze, hogy emlékeztessenek a nyelvvizsgára jellemző szituációkra.
- Úgy érzem, hogy a gyerekek annyira begyakorolják a verseny szituációt, hogy ha hetedik vagy nyolcadik osztályban oda kerül a sor, nem fognak annyira izgulni, mert ismerős közegben találják magukat.
A használható nyelvtudás kialakulását szolgálják azok az önkormányzat által szervezett külföldi utak is, amelyeken a diákok is részt vehetnek. Tavaly két nyolcadikas jutott el Bad Liebenzellbe, ahonnét nagy élményekkel tértek haza. 2014 végén a versenyeken jól teljesítő tanítványok burgenlandi vártúrán voltak, ahol megtekintették az osztrák települések nevezetességeit. A diákok életszerű helyzetben, fagylalt– és képeslapvásárlás közben gyakorolhatták az idegen nyelvet. A tanulók nagyon örülnek az ilyen lehetőségeknek. Néha elbizonytalanodnak, tehát szükségük van a megerősítésre, de a külföldi utazásokat összességében pozitív élményként könyvelik el – számolt be a fejleményekről a kapuvári pedagógus.

A tapasztalatok szerint az iskolások az első nyelvre helyezik a legnagyobb hangsúlyt, tehát sokkal több energiát és időt fordítanak erre, de tanáraik a további nyelvek megismerésére biztatják őket.
Némethné Papp Varga Rita úgy véli, aki becsületesen részt vesz az órákon és akar is tanulni, az az általános iskola végén le tudja tenni az alapfokú nyelvvizsgát. A középiskolában, illetve a felsőfokú tanulmányok mellett meg lehet szerezni a közép– vagy felsőfokú nyelvvizsgát.

Az ötödikes Németh Liza harmadik óta ismerkedik a német nyelvvel. Április 15-én a győri gyárvárosi iskolában rendezett helyesírási és szépkiejtési versenyen első helyen végzett. A szóbeli rész teljesítésekor a család témakört húzta ki, és az ismeretlen szöveg olvasásakor sem ijedt meg. Liza olyan mélységig kimerítette a témát, hogy a zsűri tagjai kérdezni sem akartak tőle, mert a kapuvári lány mindent elmondott, ami ide kapcsolható. A megmérettetések előtt ki szokta tölteni a gyakorló munkafüzeteket, máskor pedig a televízió német nyelvű csatornái alapján készül a versenyekre. A rajzfilmeket inkább az interneten nézi végig. A pátzays tanuló nyelvtudását már éles helyzetben is kipróbálta, mert a pomogyi állatkertben németül kért zoo-csemegét. Az ötödikes Liza ráér eldönteni, hogy mikorra időzítse nyelvvizsgáját.

Varga Boróka Sára szintén harmadik óta tanulja az angol nyelvet. A hetedikes lány szerint a Pátzayban jó a nyelvoktatás, de ő egyébként is könnyebben tanulja, gyakran fellapozza az idegen nyelvű könyveket és megnézi a videókat. A különórán nem a tananyag szerint haladnak, ami úgy tűnik, meghozta a gyümölcsét, mert Boróka letette az alapfokú nyelvvizsgát idén tavasszal. Jól sikerült a bemutatkozása, a képelemzés és a szituációs gyakorlat is. Ráadásul a pátzays diák olyan helyzetbe kellett beleélnie magát, amilyet még biztosan nem élt át: Munkát keresett egy étteremben. Családjával többször járt külföldön, ahol általában Boróka beszél a helyiekkel. Komoly tervei vannak az angol nyelvtudással, ezért meg sem áll a középfokú, illetve felsőfokú nyelvvizsgáig. A kapuvári Felsőbüki Nagy Pál Gimnáziumban folytatja tanulmányait, és később tolmács szeretne lenni.

Beküldés dátuma: 2015. 05. 27.

Kapcsolódó hírek

További hírek