Aktuális televízió, újság és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem

Egész életét a katedrán töltötte

A győri Révai gimnáziumban érettségizett fiatal saját bevallása szerint a középiskola után „lődörgő életet élt”. A családi aratómunkát építőipari segédtevékenységre cserélte és fél év alatt elvégezte a vasesztergályos tanfolyamot, de ez után sem nyugodott. Mivel nem találta a helyét, volt tanára beszerezte őt Rajkára képesítés nélküli nevelőnek. 1952 ősze gyökeresen megváltoztatta Novits László addigi életét, akinek az iskola lett a legfontosabb hely, sőt, itt talált rá párjára is, akivel három gyermeket neveltek fel. A volt iskolaigazgató szerette volna, ha mindegyikük folytatja a tanítói pályát, de csupán egyikük tért erre az útra. Utólag csak azt kívánja, hogy ne bánják meg elhatározásukat.
A kezdő pedagógus 1953-ban elvégezte a középfokú tanítóképzőt, és családjával Rábakecölbe költözött, melynek iskolájában tizenhárom emlékezetes esztendőt töltött el. 1964-ben elvállalta egy esztendőre a beledi intézmény igazgatói feladatait, s mivel időközben Pécsett megszerezte a magyar-történelem szakos főiskolai oklevelét, felkérték szakfelügyelőnek. 1967-től a kapuvári művelődésügyi osztály tanulmányi felügyelője lett, s ebben a munkakörben töltött tizenöt esztendeje alatt rengeteg tapasztalatot szerzett.  1980-ra a kapuvári lakótelep közepén felépült az iskola, amelyet azóta is a legszebb jelzőkkel emleget. Az intézmény arra született, hogy világosságot és tudást vigyen a következő nemzedéknek – tette hozzá a volt pedagógus. Az építész iskoláról vallott fantáziája szerencsésen egybeesett a leendő igazgató pedagógiai elképzeléseivel.
Novits László tanítói tapasztalatait és egész életét foglalta össze a Nevelésközpontú iskola - A kapuvári (III. sz) Széchenyi István Általános Iskolában folyó pedagógiai munka az 1980-as években címmel  nemrég megjelent kötetében. A nyugalmazott igazgató szerint az oktatás mellett sokkal nagyobb hangsúlyt kellene helyezni a nevelésre. Jelenleg is tanító kollégáinak pedig azt tanácsolja, hogy ne külön-külön fejlesszék a diákok képességét, készségét és gondolkodását, hanem a folyamat során, mint egységes egészt vegyék őket figyelembe. A fiataloknak át kell adni a munka szeretetét, mert csak akkor válnak a társadalom hasznos tagjává.
Beküldés dátuma: 1970. 01. 01.

Kapcsolódó hírek

További hírek