Aktuális televízió, újság, rádió és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem
Hallgasd a Rábaköz Rádiót online a weboldalunkon!

Csorna felkészült a téli időjárásra

Több éve hagyománnyá vált, hogy Major András alpolgármester és Mohácsi Tamás műszaki igazgató a televízió képernyőjén keresztül is tájékoztatja a lakosságot a város hó- és síkosságmentesítésének előkészületeiről. A sajtótájékoztató megbeszélt időpontjára ónos eső áztatta a csornai utakat, járdákat, ezért még aktuálisabbá vált az interjú.

Rábaközi Televízió: Mit jelent pontosan a hó és síkosságmentesítés?
– Ez egy jellemzően olyan téli tevékenység mely az úttest burkolatának, a járdának, a gyalogútnak, a kerékpárútnak, a tömegközlekedési megállóhelyeknek, a járdaszigeteknek, az úttartozékoknak, a várakozóhelyeknek és a kijelölt rakodóhelyek biztonságos használatának biztosítását jelenti. A tevékenység áll a hótakarításból (hótolás, hólapátolás) és a síkosság-mentesítésből – mondta Major András

RT.: Kinek a feladata Csornán hó- és síkosságmentesítés?
– Általánosságban, ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, akkor a terület, ingatlan tulajdonosának feladata ez a tevékenység, persze van számos eset, amikor fennáll a másként szabályozás.

RT.: Ki takarít az úttesten?
– Az úttesten és az ahhoz tartozó várakozóhelyeken az út kezelője takarít. A városban ez több mint 90%-ban általában az önkormányzat feladata. De találhatók itt Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében álló utak és magánutak (pld. bevásárlóközpontok, cégek környéke) is.

RT.: Kinek kell takarítani a járdákat?
– Az intézmények járdáin, a kiemelt területeken, valamint forgalmas útszakaszokon a Városgazda feladata a hó eltakarítása, a saját portája előtt viszont minden tulajdonosnak kötelessége elvégezni a síkosság mentesítést. Fontos tudni, hogy járdán és zöldterületen tilos az útszóró só használata. Ezeken a helyeken csak olyan anyag használható, amelyik nem veszélyezteti a növényeket. Érdemes például hamut, homokot vagy környezetbarát útszórósót használni.

RT.: Milyen szabályozás vonatkozik a járdákról ellapátolt, eltakarított hóra vonatkozólag?
– A letakarított havat úgy szabad elhelyezni, hogy:- a közlekedést ne akadályozza,- a folyókát, víznyelőt, vízelvezető árkot szabadon hagyja, illetve - a közszolgálati felszerelési tárgyak, vagy egyéb közérdekű létesítmények (pl. tűzcsap, szeméttároló) használatát ne akadályozzák.
A gyalogos és közúti forgalom zavartalanságának biztosítása érdekében hórakást tilos elhelyezni: útkereszteződésben, útburkolati jelen,úttorkolatban,kijelölt gyalogos átkelő helyen, kapubejáró elé- annak teljes szélességében,tömegközlekedési eszközök megállójában, járdasziget és járda közé.

RT.: Mi történik, ha valaki a számára előírt hó és síkosságmentesítésről nem gondoskodik?
– Ezeknek a feladatoknak az ellátása közösségi érdek. Elsődleges cél kell hogy legyen a balesetveszélyes helyzetek megelőzése mindannyiunk érdekében. Az is igaz ugyanakkor, hogy aki a szabályoknak nem tesz eleget, arra akár százötvenezer forintig terjedő közigazgatási bírság is kiszabható.

RT.: Milyen sorrendben történik a közutak takarítása?
– Természetesen van prioritási sorrend, mely alapján elsődlegesen a fő- és a tömegközlekedési útvonalak, az egészségügyi és a közintézményekhez vezető útvonalak és a lakossági ellátást biztosító főbb intézmények (áruházak) megközelítési útjainak takarítása történik meg és ezután kerül sor a mellékútvonalakra és a parkolókra. A kerékpárutak és járdák esetében a prioritást azok kihasználtsága határozza meg.

RT.: Számolnak azzal is, hogy a síkosságmentesítés esetenként több anyagra vagy munkaerőre lesz szükség?
– Természetesen, folyamatosan egyeztetünk a síkosságmentesítést végző céggel. Nem mindegy, hogy egy-egy beavatkozás alkalmával mennyi anyag fogyott el, és ha azt észleljük, hogy kevesebb van belőle, nyilván rendelni fogunk. Mindig a biztosra megyünk, ezért jó előre betárazunk sóból és érdesítőanyagból.

RT.: Milyen visszajelzéseket kapnak a lakosságtól?
– Az emberek többsége elégedett az elvégzett munkával. Olyan persze mindig előfordul, hogy elhangzik: „előttünk még miért nem járt a hótoló stb”. Mindenhova oda fogunk érni és az még nem fordult elő, hogy kimaradt volna egy-egy utca, de a fontossági sorrendet be kell tartania a vállalkozónak. Az emberek egyre inkább odafigyelnek arra, hogy autójukkal ne akadályozzák a gépek munkáját.
Mohácsi Tamás, a Hun-Road Kft. műszaki igazgatója érdeklődésünkre elmondta, hogy három nagy teljesítményű hótoló és sószóró géppel , továbbá két járdatisztító és -szóró és járdatakarító kisgéppel rendelkeznek. Riasztás után kb. másfél órán belül megkezdik a szóróanyag felrakását és magát a sózást. Készenlétis kollégáik a nap bármely szakában kötelesek megjelenni a megjelölt helyszínen. Az utóbbi években ritkán volt szükség a hótolásra, sokkal jellemzőbb az utak síkosságmentesítése. Csorna alapvetően bringás város, de a téli útviszonyok mellett ha lehet, hagyják otthon kerékpárjaikat – kérte Mohácsi Tamás. A 22 főt foglalkoztató kft. dolgozói körében is felütötte a fejét a vírus, ami eddig nem késleltette a munkálatokat, de ha esetleg mégis előfordulna ilyen a közeljövőben, a lakosság m

Beküldés dátuma: 2020. 12. 31.

Kapcsolódó hírek

  • Stabil működés és ambiciózus jövő Csornán

    – Olyan költségvetés került az asztalra, amely biztosítja a település működését és garantálja a fejlődést – állapította meg Csorna város idei büdzséjéről Major András.

További hírek