Aktuális televízió, újság, rádió és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem
Hallgasd a Rábaköz Rádiót online a weboldalunkon!

A kapuvári gépészmérnök hallgató is tagja az európai élmezőnybe tartozó fejlesztőcsapatnak

„Szeretem a matekot, úgy érzem jó is vagyok belőle” - na ezt a mondatot sem jelenthetik ki sokan, ráadásul ilyen magabiztosan, mint a kapuvári Pusztai Zoltán, a győri Széchenyi István Egyetem gépészmérnök hallgatója.

Pusztai Zoltán korán megadta a választ a „Mi leszel, ha nagy leszel?” kérdésre: mindig is tudta, hogy gépészmérnöknek készül, de elhatározásában az utolsó nagy lökést az adta, hogy a győri Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola negyedikeseként részt vehetett a Széchenyi István Egyetem által meghirdetett tehetségprogramon. Sikeres egyetemi felvételi után, már az első szemeszteren bekerült – az intézményben több mint tíz éve működő – SZEnergy Team nevű alternatív járműfejlesztéssel foglalkozó csapatba.
A közösség a hallgatók munkáját felügyelő mentorokból, vagyis oktatókból áll, továbbá a tehetséges diákokból. A lelkes egyetemi csoport több mint nyolc éve vesz részt a Shell Eco-Marathon Europe elnevezésű, világméretű energiatakarékossági versenyen. A több hazai és külföldi csapat közreműködésével lebonyolított programsorozat idei fordulóját Londonban rendezték meg. Az egyszer használatos pályát a – verseny szempontjából kedvezőtlen terepviszonyokkal rendelkező, nyújtott emelkedővel „megáldott” – Queen Elizabeth Olympic Parkban alakították ki. A győriek évek óta az élmezőnybe tartoznak, s idén – megelőzve őket a franciák és a németek – az előkelő harmadik helyre kerültek.

– Ez nem egy szokásos autóverseny, mert ugyan versenyautók mérettetnek meg, de korántsem az a cél, hogy minél gyorsabbak legyenek, hanem a lehető legkevesebb üzemanyag-felhasználással tegyék meg a távot – fogalmazott Pusztai Zoltán, akinek csapata a városi kisautók kategóriájában indult a versenyen. A győri hallgatók által négy év alatt kifejlesztett jármű 1 kWh árammal 195 kilométert halad, vagyis a Sopron – Budapest táv megtételéhez mindössze kb. 45 forint ráfordítás szükséges. Ha mindenáron fel akarjuk fedni a történet gyengeségét, az csupán annyi, hogy a karbon kompozit karosszériájú négykerekű meglehetősen nyugodt tempóban halad az utakon: maximális sebessége 50 km/h, de az optimális energiafelhasználáshoz 28 km/h javasolt.
Pusztai Zoltán a – nyolc-tíz gépészhallgató által tervezett – jármű elektromos hajtásának fejlesztésében vett részt, és némileg bekapcsolódott a futómű tervezésbe is. 

 

A győri egyetem harmadik évfolyamára járó kapuvári fiatalember az alapképzés után a mesterfokozaton szeretné folytatni  tanulmányait, így részt tud venni egy új versenyautó fejlesztésében. Már csak az anyagiak hiányoznak, s ha minden összeáll, a fejlettebb karosszériából megépített jármű eredményeit tekintve a határ a csillagos ég. Hogy Pusztai Zoltán hol fog kikötni az egyetem után, és szakmai pályafutása milyen magasra ível, egyelőre nem tudhatjuk, de megvan rá minden esélye, hogy komoly karriert fusson be.

A Horváth Ede Emlékalapítvány a győri egyetemisták és középiskolások autóipari gyártási szakterületen elért eredményeinek elismerésére hozta létre 2007-ben a vagongyár egykori vezérigazgatójáról elnevezett ösztöndíjat. Pusztai Zoltán az Universitas-Győr Alapítvány október 25-i ünnepségén vehette át a 100 ezer forint egyszeri pénzbeli jutalmat, és hozzá tartozó, legjobb gépészmérnöknek járó díszoklevelet.

Beküldés dátuma: 2016. 11. 24.

Kapcsolódó hírek

További hírek