Az ötvenes években szinte csak gyermekmegőrzőként működtek az óvodák. A kicsik szórakoztatását néhány fából készült játék szolgálta, de a leleményes pedagógusok megoldották a problémát: a szülőkkel színdarabokat adtak elő, és a bevételből szerezték be a hiányzó eszközöket.
Bertha Sándorné 1955-ben a soproni óvónőképzőben végzett, s mindjárt Beledben kezdhette pályafutását. A fiatal óvónő 726 forintos fizetéséből – a járulékokon kívül – havonta száz forintot vontak, mert mint ahogy a legtöbben, ő is békekölcsön formájában próbált takarékoskodni. Az óvodába járó kb. negyven gyermeket két csoportra osztották. A szülők 40 forintot fizettek a kicsik ellátásáért. Az ’50-es években még ismeretlen volt ún. pedagógiai program, de azért a gyermekek megtanultak néhány dalt és éneket. A régebbi kolléganők a pályakezdő tanácsait nehezen fogadták el, aki módszeresen próbált foglalkozni, főleg a nagyobb óvodásokkal. Megközelítőleg sem volt annyi játék, mint amennyi a mostani intézményekben természetes, ezért az óvónők a színielőadások bevételéből pótolták a hiányt. Az óvodások a környezetismeretet nem tankönyvekből tanulták, hanem először körbevezették őket a településen.
– Nekem a fegyelmezéssel gondom nem volt, mert annyira ragaszkodtak hozzám a gyerekek, hogy amit mondtam, azt meg is tették. Nem a csínytevések maradtak meg bennem, mert inkább az örömeiket mondták el – mesélte a nyugdíjas óvodapedagógus, aki megpróbálta valamilyen módon pótolni az édesanyákat, ezért a síró gyermekeket ölbe véve vigasztalta.
A három gyermeket felnevelt óvónő egyik fia, Bertha Zoltán jelenleg Beled képviselője, aki szintén ebben az időszakban járt az óvodába. A virgonc kisgyermeket szántszándékkal nem az édesanya csoportjába íratták be, de az anyuka megsúgta: akkor is, és később, középiskolás korában is rendkívül eleven volt. Az öt unokával rendelkező Bertha Sándorné ma is nagy lelkesedéssel beszél egykori hivatásáról, de több évtized távlatából úgy gondolja, talán a saját gyermekeire több időt kellett volna fordítania.
Az iskolára felkészített nagycsoportosok megtanulták az alapvető értékeket, mint a mások tiszteletben tartását. A tanító felmenővel rendelkező Ditta óvónő mosolyogva mondta: Ha annyi pénze lenne, mint ahány gyermek kikerült a védőszárnyai alól, már elégedett lehetne, de neki a valódi boldogságot az jelenti, hogy még ma is a nyakába borulva köszöntik egykori óvodásai. Az óvodásokkal felnőtt módjára, négyszemközt beszélte meg a nézeteltéréseket. A szeretetről nem beszélni kell, hanem állandóan adni kell, és a gyerek előbb-utóbb meghálálja a sok törődést.
Bertha Sándorné egészségi állapota miatt nehéz fizikai munkát nem végezhet, ezért mostanában azzal foglalja le magát, hogy rendben tartja a lakást. Amikor a nyugdíjas besétál a városba, még ma is megszólítják az utcán, és a hogyléte felől érdeklődnek. A felé áradó szeretetet, és az abból fakadó jóérzést nem cserélné fel semmivel.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.
Csorna óvodásai gördülékeny, zavartalan nyári időszakon vannak túl, mely a gyerekek életkori sajátosságaiknak, igényeinek megfelelő szabadidős programokkal telt el.
A Kapuvár Térségi Általános Iskolában 700 tanuló kezdte meg a 2025/2026-os tanévet. Idén ősszel is három első osztályt indítottak: egyet Gartán, kettőt pedig a Széchenyiben, és vidéken is szép számmal vannak elsős tanulók.
A padozattól a mennyezetig minden megújult a csornai Széchenyi István Általános Iskola ebédlőjében, mely évtizedek óta a gyermekétkeztetés egyik legfontosabb bástyája a városban.
Mindenkinek megvan a saját stílusa és mintavilága: Fábiánné Domán Hermina az absztrakt geometriát választotta, melyből olyan egyedül-álló alkotások születtek, mint a háromdimenziós papírcsíkok.