2022 őszén a veterán járművek kedvelői is részt vettek a vicai káposztafesztiválon. Nagy Olivér nem először vágott bele, hogy megszervezze a régi motorosok és autósok találkozóját, hiszen évek óta színesítik a beledi glóbusznapi programokat. Az érdeklődés ez alkalommal sem maradt el, szép számmal összegyűltek.
Nagy Olivér ismét veteránautós- és motoros-találkozót szervezett, annyi különbséggel, hogy most nem a megszokott helyszínen: A kapuvári Szabó István ötletére Beled városrészén, Vicán tartották meg a káposztafesztivál keretein belül. A program jól sikerült, hét-nyolc véle káposztás ételt kóstolhattak a Rábaköz különböző településeiről ide látogatók.
Nagy Olivér nem a beledi glóbusznap vetélytársának szánta a vicai veterános találkozót, de hosszas hezitálás után úgy gondolta, ha a helyieken, a beledi és a vicai motorosokon kívül érdeklődést mutatnak a kenyeriek, már életképes lehet a rendezvény. Tizen-egynéhány motoros és két-három autós már vonzhat annyi látogatót, hogy érdemes rászánni az időt és az energiát a szervezésre. Sejtése beigazolódott, sőt az előzetes várakozásokat is meghaladta a részvételi szándék: huszonhárom motorkerékpáros érkezett a környékről, a legtávolabbiak Győrszentivánról és a bakonyi térségből. Győr, Kapuvár szintén képviseltette magát egy-egy járművel, Babótról például négyhengeres Dutra traktor gurult be a vicai házak elé.
A beledi glóbusznapon közel ötven-hatvan jármű vett részt, Vicán pedig a több éves ismeretségnek köszönhetően
Nagy Olivér szerint a veterán járművek szerelmesei hamar megtalálják a közös hangot, talán nagyobb örömmel is üdvözlik egymást, ha újra találkozhatnak. Közös téma mindig akad, hiszen meg kell beszélni a szakmai tapasztalatokat.
– Vannak új veteránosok, a fiatalok körében is egyre népszerűbb – mondta a szervező, aki tudja, hogy rengeteg időt és pénzt igényel ez a fajta hobbi, amiért néhányan bosszankodnak is, de úgy véli, még mindig jobb, ha a járművek felújításával, szépítésével foglalkoznak, mintha egyéb káros szenvedélynek hódolnának. A veterán járművek gyűjtésének persze vannak buktatói, a nehézségek miatt sokszor lehet mérgelődni, de összességében több benne a pozitívum, mint a negatív dolog és kellemes kikapcsolódás a fiataloknak is – jegyezte meg Nagy Olivér.
Négy-öt darabból álló Zündapp, DKW és nürnbergi Hercules motorkollekcióját korábban bemutatta a Rábaközi Televízió nézőinek, de akkor még több minden hiányzott a járművekről. A kétütemű 200 m3-s, háromsebességes, kézi váltós DB 200-as kalandos úton került a gyűjtőhöz, és azóta sem próbálta elindítani a motorblokkot. Folyamatosan figyeli az eBay internetes aukciós weboldalt, ahol németországi címen bukkant rá egy komplett motorblokkra. Az egyeztetés során kiderült, hogy az eladó valójában az ausztriai Klagenfurt lakója, így a motoralkatrész onnan került Magyarországra. Korábban három-négy blokkmaradványból sem sikerült összerakni egy ép szerkezetet, mert változott a konstrukció az idők során: vagy erősebb lett a tengely, más lett a perselyezése, több fogaskereket építettek be stb. A kameránknak bemutatott jármű átalakítása rengeteg időbe tellett és igazi különlegessége, hogy eredetileg Pannónia első villa és D-Csepel 125-ös hátsó lengővillás futómű volt rajta, ezért a szakember sokat dolgozott rajta. Többek közt meghosszabbította a sárvédőt, ami jó 10-12 cm-es betoldást kapott, de a csomagtartó szárat is át kellett alakítania. A kipufogó könyököt hozzáigazították a Pannónia hátsó vázhoz, agyonhajlították, ezért nem érdemes megtartani. A szerszámos dobozt ismerőse szerezte be egy szerbiai Délvidéken rendezett börzén.
Nagy Olivér azt is elmondta, hogy mi mindenre van szükség a motor komplett összerakásához: hátsólámpára, elülső V-alakú lámpatartóra és viharvert kormányra is kellene néhány alkatrész, amit nagyon nehéz beszerezni a vázszáma alapján 1936-ban gyártott motorra.
Az előzőhöz hasonló paraméterekkel rendelkezik a DKW SB 200-as veteránmotor, melyet korábban szintén megmutatta a tévénézőknek, azóta viszont a kipufogókönyököt lekrómoztatta és időközben hátsó lámpát is szerzett hozzá. A lengőnyereg bőr bevonatot kapott, majd a helyére kerültek a kezelőszervek. Sokáig hiányzott róla a láncvédő, amit minta alapján saját maga által utángyártott darabbal pótolt.
– Hiába járom a börzéket és vannak meg a kapcsolataim, előfordul, hogy két-három évig sem kapok meg valamilyen alkatrészt, míg máskor spontán beesik egy-egy – mondta a gyűjtő, aki a veterán motorok teljes felújításával lenne igazán elégedett, de először arról szeretne meggyőződni, hogy a motorblokk rendben van-e, majd csak utána áll neki a korszerűsítésnek. – Számomra nem a szétszedés, az újjáépítés a kunszt, hanem a motor legyen működőképes. Úgy guruljon és vegye a sebességet, hogy biztonságosan lehessen vele motorozni és élvezze vele az ember az utat – tette hozzá. Nagy Olivér szerint a külföldiek inkább üzletet látnak a veterán járművekben és alkatrészeikben, míg a magyarok jobban ragaszkodnak a régi motorokhoz.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.
Csorna óvodásai gördülékeny, zavartalan nyári időszakon vannak túl, mely a gyerekek életkori sajátosságaiknak, igényeinek megfelelő szabadidős programokkal telt el.
A Kapuvár Térségi Általános Iskolában 700 tanuló kezdte meg a 2025/2026-os tanévet. Idén ősszel is három első osztályt indítottak: egyet Gartán, kettőt pedig a Széchenyiben, és vidéken is szép számmal vannak elsős tanulók.
A padozattól a mennyezetig minden megújult a csornai Széchenyi István Általános Iskola ebédlőjében, mely évtizedek óta a gyermekétkeztetés egyik legfontosabb bástyája a városban.
Mindenkinek megvan a saját stílusa és mintavilága: Fábiánné Domán Hermina az absztrakt geometriát választotta, melyből olyan egyedül-álló alkotások születtek, mint a háromdimenziós papírcsíkok.